Saturday, February 9, 2013

Asasi Sains Fizikal PASUM

Since I just have approximately another 6 weeks to spend my days as a physical student in PASUM, I think it's the right time to write about something that I've been through for almost a year and may it help the next batch of student that will spend their time studying in PASUM.

First thing's first, PASUM. Namanya sangat gah, namanya mantap. Tapi ingat, nama besar, tanggungjawab besar, cabarannya besar. Aku pun takde la terfikir pasal benda ni, aku ingat aku dapat PASUM, Alhamdulillah. Okay je, aku pergi je. Dengan mendukung cita cita untuk menjadi seorang Chemical Engineer, aku pun daftar la dekat PASUM.

Tipu kalau aku kata aku tak rasa tercabar dan kecewa dengan keputusan aku untuk masuk PASUM masa mula mula aku dekat PASUM. Aku rasa sangat susah cabaran yang aku tempuhi. Sampai satu point tu aku rasa nak quit, aku taknak stay PASUM dah. Yupp, perkara ni pernah terjadi dekat aku. 

Bila dah start kelas semua, aku mula rasa okay dengan kehidupan dekat situ. Dengan menggalas beban sebanyak 8 kertas per semester, aku kuatkan azam, motivasikan diri dan ingatkan diri, kenapa aku masuk PASUM. Kenapa aku nak PASUM, sebab aku boleh je pilih Matriks atau UTP. Tu aku malas nak jawab.

So sekarang ni, kalau nak masuk PASUM, kena kuatkan semangat. Kalau korang dapat, maksudnya korang orang yang bertuah, banyak lagi orang nak masuk PASUM tapi tak dapat. Okay, now untuk pembelajaran. Ingat, mindset awal awal, belajar kat PASUM tak susah, tapi lebih mencabar. Jangan la terkejut kalau korang belek buku rujukan, tapi tak jumpa apa yang korang nak. Itu perkara biasa. Lol!

Since aku Fizikal, aku nak cerita lebih pasal Fizikal la. Actually beza ngan Hayat Bio je. Haha. So Semester 1 korang akan ambil, Fizik 1, Fizik 2, Kimia 1, Kimia 2, Algebra dan Geometri, Kalkulus, Vektor dan Sains Komputer 1. Semester 2 pulak, Fizik 3, Fizik 4, Kimia 3, Kimia 4, Algebra dan Kalkulus, Statistik dan Kebarangkalian, Matematik Kejuruteraan dan Sains Komputer 2. Kalau Alam Bina, aku tak ingat sangat subjeknya apa, tapi korang akan ada banyak lukisan dan projek.

Aku pun takde benda sangat nak cerita, tak surprise la nanti. Kalau korang nak tahu lebih lanjut, korang kena masuk PASUM dulu. Haha. Aku akan post dengan lebih banyak nanti. Especially bila tarikh UPU untuk Batch SPM 2012 makin dekat. Kalau korang memang dah cita cita nak masuk Engineering, dan nak merasa masuk UM, PASUM lah tempat untuk anda. :)

Till then,
Ciao XD

74 comments:

  1. salamm~~ 8a leh masok pasum dokk??huuww~!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. boleh je. tp tgk jugak la subjek. letak first choice, peratus nak dpt tinggi.

      Delete
    2. oooo~~ tima kaseh bebanyak!!=) doakan bg sya dpt pasum!! heew~ insya Allah~

      Delete
  2. salam. saya dapat interview pasum untuk sains fizikal. dia cakap, lebih kurang 90% candidates shorlisted utk interview. masalahnya, ni first time ada interview nak masuk pasum. jadi, tak dapat nak buat rujukan untuk interview ni. macam mana ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. erm, just be confident. tu yg paling penting, and jawab sejujur mungkin. ni just interview pasum, bkn scholar ke apa. it wont be that hard. maybe lebih kurang um pnya interview je. in that case, kenalkan diri, kenapa nak pasum, kenapa nak asasi sains fizikal, degree nak course apa. mungkin soalan mcm ni la kot.

      oh btw, buat sehabis baik! fizikal pasum best gila! :D

      Delete
    2. ohh, terima kasih. btw, macam mana interview um tu? boleh cerita kan tak?

      Delete
    3. interview um, sgt simple. lebih kurang 10-15 minit je sbb ramai yg nak diinterview haritu. so mula2, dia suruh kenalkan diri, lpastu dia akn tnya pasal course yang nak ambil and kenapa nak course tu, cthnya, aku mintak chemical engineering, so dia tnya pasal chemical engineering. lebih kurang tu la, mungkin tnya pasal result. dia ada tnya psl result sem 1 aku hari tu. pastu pasal minat yg lain jika tk dpt chemical engineering. lebih kurang camtu la. sikit je soalan.

      Delete
  3. salam,
    tau x interview ni kne bwa dokumen ape??

    ReplyDelete
    Replies
    1. em tak sure. tp just kalau nak prepare, bwk la sijil2 penglibatan dkt sekolah dulu. :)

      Delete
  4. do i need to bring my resume ? hee . wondering the interview will be the same as UTP educamp , was it ? tak eh ? ada group kan ? adakah pensyarah UM sendiri yg akan interview kitorg ? mohon pencerahan . terima kasih .

    ReplyDelete
    Replies
    1. i'm not that sure, cuz my batch tkde interview. but if u want to play it safe, u can bring your resume and other certificates. :) grouping or not eh? dont think so. rsanya individually. and rasanya pensyarah yg akan interview. dont worry, they are all experienced and very nice. good luck! :)

      Delete
  5. Aku dgr cite budk pasum semuanya straight a..aku dpt interview pasum..but mslah nya skrng aku dpt 7a je spm..komen ckit boleh tak boss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. erm, tkde la semua. ada je yg tak dpt straight A. lek sudah, yg straight A nnti belum tentu dpt pointer yg tinggi. kt pasum ni la tempat jatuh bangun. kadang2, spm straight A, tp sem 1 pointer jatuh merudum. kecewa gila kot kalau cmtu. just pegi interview, doa byk2. In Shaa Allah boleh dpt. Igt, spm tak membawa makna nnti dkt pasum. so good luck! :)

      Delete
  6. Replies
    1. tak sure. cuba tgk syarat kemasukan. biasanya kalau ada test dia akan ckp dkt syarat dia, 'lulus ujian dan temuduga'. camtu la, cthnya engineering um, syarat dia lulus ujian dan temuduga, so lps pasum haritu, aku ada test and interview. hope this helps.

      Delete
    2. ouh really ? haa . dlm pamplet PASUM yg diedarkan time karnival JOM MASUK U tu ada . dia mention bawah prog asasi tu *lulus temuduga . baru dpt masuk pasum .

      Delete
    3. so tu bermakna korang kena lps temuduga je. tkde ujian. degree nnti nak masuk um ada la. kalau engineering ada test maths+chem+physics+pengetahuan am. kalau mbbs ngn dentistry ada bmat.

      Delete
    4. ...alhamdulilah.aku baru je lps interview..tq for information yg korang bagi..may god bless u guys..peace no war...

      Delete
    5. Boleh cerite sikit pasal interview tu tak? siape yg dah prg? need help here. Rafi Lot?

      Delete
    6. Interview nie akan d buat dlm group..1st kau knl kan diri kau dulu..kau kene prepare lah semua yg kau nak share dgn dia org nanti..interviewer nie bkn calang2 org..yg interview kau nanti mungkin dr or prof..pas tu dia org akn bg senario..contoh nya td dia org bagi aku pasal buli..kau kena discuss lah dgn group kau pasal senario yg diorg bg..pastu dia tnya pasal course yg korng mntk,sbb,hlng,dll...eh lupa pulak..dia pasti tnya korang knp korng pilih um..tu je aku dpt tolong..btw..jgn bhrp sngt dgn ape yg aku share ne..mungkin soalan yg dia tnya kat kau nanti lain pulak..kau kena confident lah dgn diri kau sendiri..tu sbena nya dia nak tngok nanti.k lah..gud luck..buat yg terbaek..tak perlu lah risau sangt..tu interview biase2 je..tak lah ssh sngt..cool je..

      Delete
    7. mmg interview prof/pm/dr cuz 90% pensyarah pasum adalah prof/pm/dr. pangkat semua taknak kalah haha. tp nnti ajar tak faham sgt pun. :P nanti kat pasum kena rajin refer member2/reference book/google kalau tak faham silibus. haha.

      Delete
  7. oh , i see clearly now :) thank you bro :)

    ReplyDelete
  8. Eh,!Jap..last question..kalau2 aku tak dpt pasum nie,aku masih dpt twrn kat u lain ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dpt la kot. aku rasa kalau tk dpt pasum, dia akan ke pilihan kau yg seterusnya.

      Delete
  9. Slm. InsyaAllah 26 may ni I'll register as budak asasi fizikal pasum. Hehe.

    So nak tanya la, macam buku2 kan. Apa je buku yg abg rasa kena bawak? Mcm rujukan la.

    Thanks. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. first of all. congrats dapat pasum. pasum is awesome! hehe. seriously, fizikal best gila. do cherish your moments in pasum! :')

      buku ye? saya dulu tak bwk langsung buku spm. mmg masa mhs tu kosong je. bwk stkt barang keperluan dan barang pendaftaran. after mhs, beli buku reference. nanti ada kaunter di buka rasanya. jangan risau. kalau tkde, boleh pergi Perdanasiswa beli. em, buku ni stkt nak refer je tau, jgn depend sgt. sbb kadang2 apa yg dipelajari tkde dlm buku. gunakan internet pun okay utk study. use your lecture notes. rajin2 la salin notes ye.

      best of lucks! :')

      Delete
    2. Ahaaa thanks. :3

      oh better kalau guna lecture notes je la eh. hoho. okay thanks a lot. ^^

      Delete
  10. bleh share skit x psal test degree engineering tu~~ape yg die tnye ek??

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak berapa nak igt ratio dia.

      tapi yg igt dia tnya maths + physics + chemistry and also a bit of pengetahuan am. maths senang je la. physics and chem pening sikit. tapi part paling susah pengetahuan am. kena byk membaca.

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. kalau kite nk further dlm course civil engineering an,ok x masuk sains fizikal? tau x universiti mana lg yg bgus utk course tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. okay je sains fizikal. fizikal mmg utk engineering, sains tulen dgn sains komputer. tkde bio. emm yg bagus rasanya utm dgn utp la kot. top engineering, um pun not bad jugak.

      Delete
  13. encik admin saya nak tanya, kalau kita dpt pasum tu kan pastu bila kita nak amik degree bolek sambung dkt um terus tak? terima kasih encik admin. saya bdk spm 2013 :)

    ReplyDelete
  14. satu lg soalan encik admin, kalau yg tak lulus temuduga mcm mana pulak? tak layak terus kah? terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. okay, masuk pasum tak menjamin masuk um. kena mohon semula. tp tak silap um akan ambil 40% drpd pasum utk setiap sesi kemasukan. so kena usaha lebih sikit la kalau nak jadi sebahagian dr 40% tu. temuduga tu tak sure la. sbb batch saya dulu tkde pun. kalau ada pun, kita tak tahu temuduga tu apa keputusan dia. tp rasanya kalau result spm mantap, interview biasa2 pun okay je.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. ooo. mcm tuuu. aduh rasa mcm confuse jgk nak buat pilihan after spm ni. btw, terima kasih banyak encik admin yg sgt membantu.

      Delete
  15. Salam encik admin, if saya dpt asasi sains hayat boleh ke saya tukar ke sains fizikal? Rumit ke procedure nye? And saya agak berbelah bahagi nk pilih either one of those two. So apa kriteria yg patut ada pada diri kita utk sesuai amik sama ada sains hayat or sains fizikal hehe terima kasih mohon balas ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kriteria ye? entah la haha. dulu ambil fizikal sbb tak suka bio tu je. ttbe amek fizikal ada sains komputer, pulak, tak minat. tp lama2 sains komputer tu jadi subjek fav, sebab senang nak skor and puas kalau program kita jadi. hehe.

      hayat ada maths, fizik, chem ngn bio. so choice degree luas la. kalau fizikal tkde bio, so benda2 yg bio related, medic, dentistry tu semua tkleh ambil la.

      fikir la elok2 ye, tgk cita2 apa. haha.

      Delete
    2. Sy nak tny cket,sy dpt intrview untk sains fizikal,bole ke kalo sy nk tukar amik sains hayat sbb sy nk amik kos farmasi..lagi satu,kalo nk amik kos sains aktuari,boleh ke amik sains fizikal sbb kawan sy ad tny hari tu..pliz help me:)

      Delete
    3. boleh rasanya. tp jangan berharap. lepas mhs nnti boleh rujuk ofis utk procedure pertukaran tu. sains aktuari boleh kalau fizikal. ramai je kawan fizikal masuk aktuari skrg ni.

      Delete
  16. Ada ke plajar asasi sains hayat dpt B+ dpm sbjek bio? Layak ke msuk?

    ReplyDelete
  17. sorry, ni memang tak tahu. sbb aku dulu budak fizikal. and kawan hayat tk ramai.

    ReplyDelete
  18. Salam hi saya dapat interview sains fizikal and hearing ths gets me all nervous. I've nvr been to any interview before and reading convos on your blog helps ! Thank you ! I hope you can tell more about life experience in PASUM ! (:

    ReplyDelete
  19. Salam saya nak tanya. Kalau nak amik course actuarial science time degree, kena amik asasi sains fizikal ye? terima kasih :)

    ReplyDelete
  20. dah dpt interview untuk PASUM nih, course sains fizikal, chemical enggineer in the making juga, insya Allah... terima kasih atas perkongsian yang diberikan, sangat berguna bagi saya..! terima kasih !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. good luck with your interview ya! do your best. and i'd love to see some pasum juniors going for chemical engineering. :)

      Delete
  21. salam alaik. saya ada dapat iv um untuk asasi sains hayat. boleh bg tips tak untuk nnti tyme pergi iv tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. of course kena tahu serba sedikit ttg sains hayat, course apa nak masuk utk degree dan kenapa. kenapa pilih pasum, benda2 camtu la.

      Delete
  22. salam encik admin, saya dapat interview asasi sains fizikal di pasum. saya nak tanya boleh tak klau nak tukar kepada sains hayat dan kebiasaannya interview tu dalam bm atau bi? boleh bagi tips tak? terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh cuba mintak tukar, rujuk ofis lepas mhs nnti. ramai akan mintak tukar, so jgn berharap sgt la. iv bergantung kpd interviewer tu. kalau dia tnya bm, jwb bm, kalau english, jwb english.

      Delete
  23. Salam admin, sy dpt offer ke pasum dan akn dftr 25hb ni. Mmg kna buat medical examination ye sblum dftr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau boleh buat la sebelum daftar. nanti senang urusan semua. kalau tak sempat, boleh je lepas orientasi buat. tak silap kena submit dokumen semua dalam sebulan.

      Delete
    2. Ouh terima kasih ye. Lg satu mmg kna buat blood test ke? Hrtu sy g medical check up n kte nk wat blood test tp nurse tu kte xperlu. So camane ye. Still kna buat or tak yah?

      Delete
    3. blood test tk silap kena buat. tunjuk la form medical checkup tu dkt nurse tu. tp tak tau la kalau tahun ni takyah ke. refer balik borang medical tu, kalau ada, kena la buat.

      Delete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum . admin nk tnya skit , subjk sains kom dlm sains fizikal tu belajar apa ehh ? dia mcm yg programming2 semua tu ehh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Sorry lambat sangat balas ni. Busy dengan final year. Aah sains komp belajar pasal programming. Masa zaman saya dulu, Semester 1 belajar pasal language syntax (basic commands, program flowchart). Semester 2 pulak memang terus buat coding. Tak sure sekarang camne, dulu ktorang belajar C language guna Codeblocks.

      Delete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. assalammualaikum admin .lepas hbis asasi sains fizikal ni , apa halatuju atau course yg kita boleh ambil ya ? sbb saya minat astronomi , dan bidang astronomi islam ada di UM but utk ijazah sarjana muda je , so ada yg cakap ambil asasi fizikal ni dulu . Mohon bantuann :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. Minta maaf sebab lambat sangat reply. Tak terbukak blog ni. Erm, setahu saya, kalau ambik sains fizikal, banyak sangat boleh ambik. Yang famous of course engineering, computer science and pure science la. Astronomi ni tak silap saya under Physics. So boleh je pergi lepas habis asasi. Tak silap ada je kawan2 Physics yang majoring in Astronomi ni. Dorang pun ex asasi sains fizikal.

      Delete
  29. interview tu kene bahasa inggeris ke? i tak faham btul la. awat nak interview. kalau masuk uitm ke ape tk de pon interview :)

    ReplyDelete
  30. interview tu kene bahasa inggeris ke? i tak faham btul la. awat nak interview. kalau masuk uitm ke ape tk de pon interview :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Rasanya sekarang macam dah takde interview nak masuk PASUM dan UM. I pun tak sure kenapa dia buat macam tu. Probably nak tapis kot. Tapi end up sama je rasanya. Kadang2 you end up dengan orang yang pandai cakap je tapi tak reti buat kerja. Harsh truth.

      Delete
  31. Salam, nak tanya, interview tu dalam bahasa melayu atau dalam english? TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Interview depends on interviewer. Usually english la formal. Tapi kalau dah interviewer cakap melayu, kita cakap la melayu jugak haha.

      Delete
  32. Assalamualaikum science physical ni kite belaja subject ape ye slain physic n chemist

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum science physical ni kite belaja subject ape ye selain physic n chemist?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..boleh saya tlg jawabkan ?
      Semester pertama dalam asasi sains fizikal kita akan belajar kimia asas 1 , kimia asas 2 , fizik asas 1 , fizik asas 2 , sains komputer 1, teknologi maklumat , algebra dan geometri , kalkulus , vektor , bahasa inggeris untuk MUET
      .
      .
      Pada semester kedua kita akan pelajari kimia asas 3 , kimia asas 4 , fizik asas 3 , fizik asas 4 , algebra dan kalkulus ,statistik dan kebarangkalian , matematik kejuruteraan , sains komputer 2 , pembacaan bahasa inggeris untuk pengajian akademik , pembinaan dan pemantapan jati diri

      Delete
  34. Salam.. saya dpt 6A.. fizik.. chem.. add matb dpt B+.. mcm mana peluang saya utk masuk PASUM.. agak2 bokeh dapat tak?

    ReplyDelete
  35. Salam... kalau masuk asasi fizikal laptop perlu ada ke?

    ReplyDelete